Lägesrapport för projektet 1000-berg

Hej Klubbmedlemmar!

Efter den senaste tidens händelser kring projektet att renovera sydstarten vid 1000-berg tycker vi i styrelsen att det är dags för en lägesrapport.

Efter att extra årsmötet blev förklarat ogiltigt bestämde vi oss i styrelsen för att, så snabbt som möjligt, undersöka hur pass stort stödet är bland er medlemmar för att ändå starta projektet genom styrelsebeslut för att sedan kunna kalla till ett nytt extra årsmöte för beslut om eventuell fortsättning och godkännande av merparten av den budgeterade kostnaden enligt arbetsgruppens förslag.

Anledningen till brådskan var att den planerade upptransporten av material innebar att vi skulle använda kabinbanan när den var i drift och sedan använda en av Skistars pistmaskiner för den sista etappen från Kabinbanan till startområdet. En förutsättning är alltså att det finns snö för pistmaskinen att ta sig från Rödkullen till Högzon samtidigt som Kabinbanan är i drift de två första helgerna i maj.

Skistar har också flaggat för att kabinbanan kommer att tas ur normal drift sommaren 2017 och troligen kan vi inte räkna med den förrän säsongen 2019. Därför finns även en viss ”nu gäller det att passa på” faktor med i projektet. Om klubben ska göra en ny satsning på att renovera 1000-berg i år så får vi sikta på att göra jobbet under sommarsäsongen 2016. Om det är praktiskt möjligt skulle det göra att vi slipper mycket av den akuta tidspress som har legat över de ursprungliga planerna för upptransport.

Efter snabbundersökningen tog vi ett enhälligt beslut i styrelsen för att köra igång och Jonas tog in offert på leverans av grus, jord och sand. Priset visade sig vara långt över den beräknade budgeten, 65-75’000 kr mot budgeterade 37’000 kr, och den största kostnaden täcker arbetet för lastning i Big-Bag säckar. Priset för massorna är en blygsam kostnad i sammanhanget, en del av jorden skulle vi tom få gratis, men den beräknade arbetsinsatsen för att förpacka massorna så att det är möjligt att transportera som hängande last under kabinbanan spräckte budgeten. I det här läget kom styrelsen fram till att vi måste säga stopp och fundera på andra möjliga lösningar.

Här kommer några förutsättningar för att det ska bli möjligt:

1. Ska budgeten i arbetsgruppens förslag hålla så måste klubbens medlemmar göra en insats för att lasta grus, jord och sand i Big-Bag säckar. Det enda realistiska är nog att vi även hyr en grävare för det här jobbet.

2. Vi måste också få klubbmedlemmar som lastar säckarna under kabinbanan vid dalstationen och lossar vid bergsstationen.

3. Vi måste hitta en lösning på transporten av säckarna från kabinbanan till startområdet när det är barmark. En idé skulle kunna vara att använda fyrhjuling med släp om terrängen inte gör det omöjligt. Återstår i så fall att först kolla körvägen på plats efter midsommar innan vi kör igång.

Man kan tänka sig olika möjliga sätt att få jobbet gjort:

1. Betala för nästan allt jobb till externa entreprenörer. Klubbkassan blir rejält reducerad och en ny budget måste göras men projektet blir klart utan några större arbetsinsatser från medlemmarna.

2. Medlemmar gör de jobb som inte kräver maskiner (grävare, lastbil med kran och fordon för transport på berget). Det innebär att ett betydande antal medlemmar ställer upp och jobbar.

Något att fundera över:

Hur stort är intresset för att komma och jobba en dag eller två för att starten ska bli fixad? Vad är klubben villig att betala, eller på annat sätt belöna, de medlemmar som ställer upp och gör jobbet? I arbetsgruppens förslag är 10’000 kr avsatt till projektledare och den som ansvarar för schaktningsarbetet på 1000-berg. Kan det vara så att den siffran måste revideras?

Finns det idéer och förslag från er medlemmar? Sitt inte och håll på dom, i så fall. Det finns säkert saker som varken arbetsgruppen eller styrelsen tänkt på.

/Håkan Polanik

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.